Vet verbranden op de fiets?

Dit mooie weer (vandaag zelfs 36 graden in het zuiden van het land) leidt er toe dat veel mensen de fiets pakken en de auto laten staan. En geef ze eens ongelijk: niemand gaat voor zijn lol in een snikhete auto zitten wegbakken.

Een ander groot voordeel van fietsen is dat het je helpt om vet te verbranden. In dit artikel leggen we uit hoe.

 

Lichaamsbeweging is vet verbranden

Wie beweegt, verbruikt energie. Die energie moet ergens vandaan komen. Enerzijds wordt energie gehaald uit de voeding die je die dag tot je hebt genomen (voedingsstoffen als koolhydraten, vetten en eiwitten vormen de energiemassa), maar ook wordt de energie gehaald uit opgeslagen vetten. Je verliest dus lichaamsvet als je besluit te gaan fietsen.

De afstand van het fietsen, de snelheid waarmee je dit doet en de frequentie maken natuurlijk wel een essentieel verschil uit.

 

Hoeveel kilo verbrand je met fietsen?

Het is moeilijk om op die vraag antwoord te geven. Fietsen helpt zeker bij het afvallen en het verbranden van vet, maar de hoeveelheid kilo’s die je op die manier verbruikt, is moeilijk aan te geven. Wel kun je stellen dat iemand die gaat fietsen meer af zal vallen dan iemand die gewoon met de auto blijft gaan.

Wil je er meer zicht op? Ga dan bijhouden hoe zwaar je weegt en weeg jezelf elke morgen (op een vast moment). Zo krijg je meer zicht in je eigen beweeg en afvalpatroon.

 

Tips voor fietsers

Afvallen, vet verbranden en gewicht verliezen op de fiets is een prettige, eenvoudige manier. Het is zo gedaan en ook nog eens leuk. Fietsen zelf werkt heel ontspannend en maakt je hoofd leeg. Ideaal na een lange werkdag.

Maar er zijn ook gevaren aan fietsen. Zeker met het oog op je gewicht, moet je op je hoede zijn. Onderstaande tips geven we daarom graag aan je mee:

  • Fietsen en bewegen zal ervoor zorgen dat je meer honger krijgt. Combineer je goede voornemen om te gaan fietsen dus ook met gezonde voeding.
  • Eet bij voorkeur voor het fietsen licht en na het fietsen iets van een salade.
  • Koolhydraatarme en eiwitrijke voeding zal je helpen om na het fietsen je honger te stillen zonder aan te komen.
  • Fietsen vraagt veel van je lichaam. Je zal veel vocht verliezen. Drink dus genoeg. Een halve liter voor en na het fietsen kan geen kwaad.
  • Denk eraan dat je met dit weer snel verbrandt! Smeer je dus goed in.

 

Conclusie

Fietsen is niet alleen gezond, maar ook nog eens een lekkere manier om de dag af te sluiten. Wie fietst, zal afvallen. Je verbrandt immers meer energie dan wanneer je achter het stuur van de auto zit. Dit kun je het beste zelf meten door op de weegschaal bij te houden hoeveel gewicht een sessie scheelt. Laat je ook niet overdonderen door hongergevoelens. Eet genoeg en voldoende, maar vermijd dikmakers. Je honger stillen doe je het beste met eiwitrijke en koolhydraatarme producten.

Tot slot: met dit weer kan het geen kwaad om je goed in te smeren. De zon kan – zeker tussen 11.00 uur ’s morgens en 5 uur ’s middags meedogenloos schroeien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *