Magnesiumtekort? Hoe Herken je Dat?

Symptomen van te magnesiumtekort zijn spierkrampen, erg slecht slapen en chronische pijn. Het is verstandig om zeker te weten dat je genoeg magnesium binnen krijgt. Maar hoe weet je of je genoeg magnesium hebt binnengekregen?

Magnesiumtekort.

Waarschijnlijk krijg je te weinig magnesium binnen. Minder dan 30% van volwassenen krijgen genoeg magnesium binnen. Krijg ik genoeg magnesium? De bekendste procedure om te achterhalen of je magnesium peil in orde is door een medische test te doen.

Via bloedanalyse Magnesiumtekort Testen.

Via bloed wordt achterhaald hoeveel magnesiumtekort je hebt. Nadeel van deze testen is dat deze vaak misleidend zijn. Aangezien maar 1% van het magnesium in het bloed te vinden is is het nog steeds onduidelijk wat je magnesium peil precies is. Wat moet je doen? Gelukkig kunnen we met een paar simpele vragen achterhalen of er sprake is van magnesiumtekort. Vaak zie je dit aan de verschijnselen die zich dan voordoen. Als je weet welke signalen je moet interpreteren, weet je ook hoe en op welk moment je de magnesiumbalans weer op orde kunt brengen. Natuurlijk speelt ook weer de dagelijkse voeding een belangrijke rol en vooral de zuivere voeding zonder schadelijke e-nummers.

Test Je Magnesiumtekort!

Doe de test.Als je JA op 1 van de volgende vragen antwoord, heb je een grote kans op een  van magnesiumtekort.

1. Drink je regelmatig koolzuurhoudende dranken? De donkere gekleurde soda’s bevatten fosfaten.

Deze vloeistoffen binden zich met magnesium in het spijsverteringskanaal, zodat het onbruikbaar wordt voor het lichaam. Dus zelfs als je gebalanceeerd eet, kan het drinken van soda’s er voor zorgen dat magnesium niet wordt opgenomen. De gemiddelde consumptie van koolzuurhoudende dranken is meer dan 10 keer zo talrijk dan het was in 1940. Dit is een van de voornaamste aanleidingen van magnesiumtekort en calciumtekort in je lichaam.

2. Eet je regelmatig gebakjes, taarten, desserts, snoep of andere zoete voedingsmiddelen?

Geraffineerde suikers bevatten geen magnesium. Nog erger: het zorgt er voor dat magnesium via je nieren wordt uitgescheden. Hoe meer zoet eten en geprocesseerd gebakken voedsel je eet, hoe groter de kans is dat je een   magnesiumtekort hebt. Hoe meer je eet, hoe minder magnesium je zult behouden. Goede informatie hierover is een programma over natuurlijke eten zonder e-nummers.

3. Heb je veel spanning in je leven of heb je recentelijk een grote medische ingreep gehad?

Beide fysieke en emotionele stress kan magnesiumtekort inleiden. Stress is een grote factor in het veroorzaken van magnesiumtekort. Een tekort aan magnesium kan het stressniveau weer vergroten! In studies blijkt dat adrenaline en cortisol, bijproducten van de “vecht of vlucht” reactie die ook worden veroorzaakt bij stress, zijn mede de reden dat je magnesium level wordt verlaagd. Stressvolle situaties verbruiken meer magnesium. Uiteindelijk kan dit tot fysieke en psychologische moeilijkheden leiden. Erg destructief dus.

4. Drink je koffie, thee of ander cafeine-houdende dranken op dagelijkse basis.

Magnesium niveau worden voornamelijk door de nieren beïnvloed. Zij filteren en halen de overbodige magnesium en mineralen. Cafeïne zorgt er weer voor dat de nieren deze magnesium weer ‘laten gaan’. Zonde! Als je veel koffie, thee en sodawater drinkt met cafeïne, heb je een grote kans op magnesiumtekort. Stop dus met drinken van koffie.

5. Gebruik je vochtafdrijvende pillen, hart medicatie, astma-medicatie, de pil of oestrogeen vervangende therapie?

Het resultaat van deze pillen leiden uiteindelijk tot een lager magnesiumniveau. De nieren scheiden deze stoffen dan sneller uit.

6. Drink je meer dan 7 alcoholische dranken per week?

Het effect van alcohol en magnesium is gelijk aan vochtafdrijvende middelen. Studies tonen aan dat 30% van de alcoholisten een magnesiumtekort heeft. Ook zal Vitamine D worden verlaagd. Dit laatste kan andere problemen veroorzaken.

7. Neem je calcium in zonder magnesium of neem je calcium in met magnesium met een te laag ratio (minder dan 1)?

Als je te weinig magnesium binnen krijgt, zal de inname van calcium het magnesiumgehalte nog verder doen dalen. Calcium inname kan dus een negatief effect hebben op je magnesiumgehalte. Wees er dus zeker van dat je ook magnesium krijgt als je calcium slikt.

8. Heb je last van: Angst? Tijden van hyperactiviteit? Moeite met inslapen? Vaak wakker worden

Bovenstaande zaken kunnen aan een magnesiumtekort gekoppeld kunnen worden. Magnesium is fundamenteel voor de conditie van je zenuwen. Ook een inbalans in de elektrolys heeft effect op het zenuwsysteem. Te lage magnesiumniveau kan ook geassocieerd worden met persoonlijkheid veranderingen en soms depressies. Bovendien kan je naast het aanvullen van je magnesiumtekort natuurlijk ook je depressie en burnout zelf  bestrijden met een erg goede en succesvolle behandeling.

9. Heb je ergelast van: Pijnlijke spierkrampen? Spierkramp? Fibromyalgie? Spiertrekkingen in je gezicht?

Oog samentrekkingen, of onvrijwillige oogbewegingen? Zenuwtrekken zoals bovenstaand zijn de klassieke signalen voor een potentieel magnesiumtekort. Zonder magnesium zouden ons spieren in een constante staan van stuiptrekking zijn. Nogal pijnlijk. Magnesium is een essentieel elemen voor spierontspanning. Calcium zorgt er weer voor dat spieren samentrekken. Deze twee mineralen kun je zien als ‘broer en zus’.

10. Heb je 1 van bovenstaande vragen met Ja beantwoord en ben je ouder dan 55 jaar?

Oudere volwassen zijn kwetsbaarder voor een laag magnesiumgehalte. Ouder worden, stress en ziektes zorgen er allemaal voor dat het magnesiumgehalte wordt verlaagd. Ook krijgen ouderen minder magnesium binnen via voedsel dan vroeger. Dit laatste is trouwens een algemeen probleem. Ook de opname van magnesium wordt minder als je ouder wordt. Als je op 1 van bovenstaande vragen met Ja hebt beantwoord, is er een grote kans dat je te weinig magnesium binnen krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *